Quan una empresa rep una diligència d’embargament sobre nòmines o pagaments a proveïdors, pot trobar-se amb una situació aparentment contradictòria: la persona afectada aporta un justificant emès per la Agencia Estatal de Administración Tributaria (AEAT) acreditant que està al corrent de les seves obligacions, però l’empresa no ha rebut cap comunicació oficial de l’aixecament de l’embargament.
Aquesta qüestió ha estat analitzada de manera expressa per la Dirección General de Tributos (DGT) a la consulta vinculant V1239-25, de 4 de juliol de 2025.
La DGT conclou que el justificant presentat pel treballador o proveïdor no és suficient perquè l’empresa deixi d’aplicar l’embargament. L’empresa està obligada a seguir executant l’embargament en els estrictes termes indicats a la diligència fins que es produeixi una de les dues situacions següents:
Aquest criteri deriva directament del que estableixen els articles 76 i 82 del Reglament General de Recaptació, aprovat pel Real Decreto 939/2005, segons els quals l’embargament s’ha d’executar sense excepcions fins a rebre l’ordre oficial de finalització.
La consulta vinculant recorda que la relació jurídica de l’embargament no és entre l’Administració i el treballador o proveïdor, sinó entre l’Administració i l’empresa pagadora, que actua com a tercer obligat a retenir.
Això implica que el pagament efectuat al treballador o proveïdor no té caràcter alliberador mentre hi hagi una diligència d’embargament vigent. Cessar les retencions sense ordre expressa podria comportar responsabilitat tributària solidària per les quantitats no retingudes correctament.
La DGT aclareix que és el propi obligat tributari embargat qui ha de recórrer o impugnar l’embargament, si considera que és improcedent. Sol·licitar informació o aclariments a l’òrgan de recaptació. L’empresa, en canvi, no pot modificar unilateralment l’aplicació de l’embargament, encara que disposi de documentació aparentment acreditativa del pagament del deute.