7 D'OCTUBRE
13:48

La consultoria transversal jurídica, fiscal i laboral

7 D'OCTUBRE
13:48
Què puc fer si m’han obligat a tancar el meu negoci o si m’han limitat el desenvolupament de la meva activitat?
19 - 10 - 2020

Què puc fer si m’han obligat a tancar el meu negoci o si m’han limitat el desenvolupament de la meva activitat?

El divendres 16 d’octubre el DOGC va publicar la Resolució SLT/2546/2020 segons la qual es suspenen les activitats d’hostaleria i restauració en tot tipus de locals i establiments. Podent prestar única i exclusivament el servei d’entrega a domicili o de recollida a l’establiment mitjançant cita prèvia.

Aquesta Resolució també implica la limitació a l’oferta de serveis que impliquin un contacte personal proper, tret que sigui un servei essencial, sanitari o sociosanitari. No podent doncs, portar-se a terme activitats com ara els serveis d’estètica, massatges que no siguin un servei sanitari (com podria ser la fisioteràpia) i similars. Si que estan permesos els serveis de perruqueria però limitats a activitat relacionades amb la higiene del cabell.
Quines són les eines que actualment estan a l’abast dels empresaris per intentar pal·liar la situació que provoquen aquestes prohibicions o restriccions és el què intenta explicar aquesta notícia?

 

PRESTACIÓ PER AUTÒNOMS AMB ACTIVITATS SUSPESES PER RESOLUCIÓ D’UNA AUTORITAT PER A LA CONTENCIÓ DE LA PANDÈMIA (Article 13.1 RDL 30/2020)

 

Requisits
– Estar afiliats els 30 dies anteriors a la resolució de l’acord de cessament
– Trobar-se al corrent de pagament de la SS o posar-s’hi en el termini dels 30 dies següents

 

Quantia
– 50% de la base mínima de cotització
– Import anterior s’incrementarà en un 20% si l’autònom és membre d’una família nombrosa i els únics ingressos procedeixen de l’activitat suspesa
– Si conviuen en un mateix domicili amb vincle familiar o similar fins al 1er grau i 2 o més membres tenen dret a aquesta prestació, la quantia de la prestació serà del 40% per cadascun dels membres sense que pugui ser d’aplicació l’increment per família nombrosa

 

Temporalitat
– Neix el dia següent a l’adopció de la mesura de tancament i fins al darrer dia del mes    en què es produeixi l’aixecament.

 

Exoneració
– El temps amb l’activitat suspesa es mantindrà d’alta en el règim corresponent estant exonerats de l’obligació de cotitzar.
– L’exoneració anirà del 1er dia en què s’adopti la mesura fins el darrer dia del mes en què s’aixequi.

 

Incompatibilitats
– Amb la percepció d’una retribució per treball per compte aliena, excepte si aquests ingressos són inferiors a 1’25 vegades el SMI (1.187,50€)
– Amb el desenvolupament d’una altra activitat per compte propi
– Amb la percepció d’ingressos per part de la societat de la quals s’hagi vist afectada pel tancament
– Amb la percepció d’una prestació de la SS excepte si aquesta és compatible amb el desenvolupament de l’activitat que es portava a terme.
També hi tindran dret els socis cooperativistes que haguessin optat pel RETA si compleixen els requisits anteriors.

 

Termini per realitzar la sol·licitud
– Els primers 15 dies següents a l’entrada en vigor de l’acord de tancament de l’activitat
– Si es presenta fora d’aquest termini el termini s’iniciarà el dia de la sol·licitud

 

 

POSSIBILITAT DE SOL·LICITAR UN ERTO DE FORÇA MAJOR PER IMPEDIMENT O PER LIMITACIÓ D’ACTIVITAT

 

“ERTO per impediment”: per a empreses que no puguin desenvolupar la seva activitat com a conseqüència de les noves restriccions o mesures adoptades, tant per autoritats nacionals com estrangeres, a partir de l’1 d’octubre de al 2020. Seria el cas de les empreses del sector de l’hostaleria i restauració, centres d’estètica i massatges, obligades al tancament per la Resolució SLT/2546/2020.

Implica les exoneracions en les cotitzacions a la S.S. durant el període de tancament i fins el 31/01/2021 del 100% per a empreses de <50 treballadors i del 90% per a empreses amb 50 treballadors o més.

“ERTO per limitacions”  Aquest tipus de suspensió o reducció temporal és per a  empreses que vegin limitat el desenvolupament de la seva activitat en alguns dels seus centres de treball com a conseqüència de decisions o mesures adoptades per autoritats espanyoles. Podria ser el cas de les empreses del sector de perruqueria, que veuen limitada la seva activitat a activitats relacionades amb la higiene dels cabells per la Resolució SLT/2546/2020, a empreses del sector del comerç que veuen limitat l’aforament dels seus centres de treball, entre d’altres.

En aquest cas implica exoneracions decreixents com s’estableix en el següent quadre resum:

exonaracions decreixents

 

En ambdós casos, no es reduirà el percentatge de base reguladora de la prestació per desocupació associada als ERTES a partir dels sis mesos de prestació, ni es consumirà atur de cara a futures prestacions=> es manté el 70% de la base reguladora transcorreguts els 6 mesos de prestació d’atur.

Els treballadors inclosos en ERTO que no siguin beneficiaris d’atur, i dels quals l’empresa no està obligada a cotitzar, es consideren en situació assimilada a l’alta durant aquests períodes (es consideren períodes efectivament cotitzats).

Els treballadors afectats per un ERTO no gastaran atur. És a dir si són acomiadades mitjançant un acomiadament objectiu, individual o col·lectiu o per qualsevol altra causa, declarat improcedent, durant el 2021 o s’extingeix el seu contracte temporal durant aquest any.

Us podeu posar en contacte amb el nostre despatx per tal de gestionar a la major brevetat possible la prestació i/o ERTO que sigui útil i necessari per a la salvaguarda del vostre negoci. Tot l’equip professional de Consultoria Bosch està a la vostra disposició per ajudar-vos en aquesta tant complicada situació.