7 D'OCTUBRE
13:59

La consultoria transversal jurídica, fiscal i laboral

7 D'OCTUBRE
13:59
Agents d’assegurances: només es poden deduir les despeses del vehicle si s’acredita afectació exclusiva
20 - 10 - 2025

Agents d’assegurances: només es poden deduir les despeses del vehicle si s’acredita afectació exclusiva

El Tribunal Suprem, en la Sentència 913/2025, de 3 de juliol, ha aclarit un punt clau en matèria fiscal per als professionals del sector assegurador: els agents d’assegurances no poden aplicar la presumpció d’afectació dels vehicles que preveu l’article 22.4.d) del Reglament de l’IRPF (RIRPF). Aquesta presumpció només és aplicable als agents comercials, sense que es pugui establir una equiparació automàtica entre ambdues figures.

 

El Tribunal Suprem estableix que:

  • Els agents comercials gaudeixen d’una presumpció legal d’afectació del vehicle a l’activitat econòmica, cosa que facilita la deducció de les despeses associades (combustible, manteniment, amortització, etc.).
  • En canvi, els agents d’assegurances no entren en aquest supòsit i, per tant, només poden deduir-se aquestes despeses si acrediten que el vehicle està afectat de manera exclusiva a l’activitat professional, d’acord amb l’article 29 de la Llei de l’IRPF.

 

Aquesta interpretació comporta que els agents d’assegurances que utilitzin el vehicle tant per a fins personals com professionals no podran deduir cap despesa vinculada. Només serà possible la deducció si es demostra un ús 100% professional, amb proves com registres de quilometratge, contractes o documentació que acrediti l’afectació exclusiva. Aquest criteri reforça la necessitat de distingir clarament entre figures professionals que, tot i tenir semblances en la seva tasca comercial, tenen tractaments fiscals diferenciats.