Amb l’arribada de les Juntes Generals i l’aprovació dels comptes anuals, moltes societats es plantegen com aplicar els resultats de l’exercici. Una de les consultes més recurrents és si es poden repartir els dividends en una proporció diferent a la participació dels socis en el capital social. La resposta depèn del tipus de societat i de si aquesta possibilitat ha estat prevista als estatuts socials.
La norma general és que els dividends s’han de repartir segons la participació en el capital social (art. 275.1 LSC). Ara bé, sí que és possible establir una distribució diferent, sempre que els estatuts socials ho prevegin de manera expressa. En absència d’una clàusula estatutària que ho permeti, no es pot acordar un repartiment desigual per simple votació en junta.
La Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública, en la seva resolució de 14 d’abril de 2021, valida la inscripció al Registre Mercantil d’estatuts que preveuen repartiments per caps o configuracions alternatives, sempre que no es tracti de pactes lleonins, és a dir, que excloguin un soci de tot dret a beneficis (prohibits per l’article 1.691 del Codi Civil).
En aquest cas, no hi ha marge: la distribució de dividends ha de seguir estrictament la proporció del capital desemborsat per cada acció ordinària (art. 275.2 LSC). No es pot modificar aquest criteri ni per acord en junta ni via estatuts.
Tal com recull la Direcció General de Tributs (consulta vinculant V2779-19), encara que els socis acordin un repartiment desigual de dividends en una SL, Hisenda imputarà els rendiments del capital mobiliari segons el percentatge de participació real al capital, no segons l’acord. Això pot comportar implicacions en l’IRPF, i fins i tot obrir la porta a possibles ajustaments en l’Impost sobre Successions i Donacions si es considera que hi ha hagut un enriquiment injustificat entre socis.