7 D'OCTUBRE
13:57

La consultoria transversal jurídica, fiscal i laboral

7 D'OCTUBRE
13:57
01 - 10 - 2020

Reial decret llei 30/2020, de 29 de setembre, de mesures socials en defensa de l’ocupació

NOVETATS

 

1–

Prorroga automàtica de tots els ERTO de força major vigents fins el 31 de gener de 2021.
Els ERTOS per força major vigents a 30/09/20  es prorroguen automàticament fins el 31/01/21
 
Els ERTOS per causes econòmiques, tècniques, organitzatives i productives vinculats amb la COVID-19 iniciats a partir d’ara tindran el mateix abast i règim que els que es van iniciar a partir del 27/06/20.
 
ERTES causes ETOP COVID-19: Als procediments de regulació temporal d’ocupació basats en causes econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció vinculades a la COVID-19 iniciats des del 30/09/20 fins el 31/01/21, els és aplicable l’art. 23 de Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, amb les següents especialitats:
 
• La tramitació d’aquests expedients podrà iniciar mentre estigui vigent un expedient de regulació temporal d’ocupació per força major segons el que disposa l’art. 1 Reial decret llei 30/2020, de 29 de setembre.
 
• Quan l’expedient de regulació temporal d’ocupació per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció vinculades a la COVID-19 s’iniciï després de la finalització d’un expedient de regulació temporal per força major, la data d’efectes d’aquell es retrotreu a la data de finalització d’aquest.
Es permetrà prorrogar els expedients que finalitzin a partir del dia 30/09, sempre que hi hagi acord en període de consultes
 
• Els expedients de regulació temporal d’ocupació vigents a 30/09 seguiran sent aplicables en els termes que preveu la comunicació final de l’empresa i fins al terme referit a la mateixa.
 
Tanmateix, és possible la pròrroga d’un expedient que finalitzi durant la vigència d’aquest Reial decret llei, en els termes que preveu aquest apartat, sempre que s’arribi a un acord per a això en el període de consultes.
Aquesta pròrroga haurà de ser tramitada davant l’autoritat laboral receptora de la comunicació final l’expedient inicial, d’acord amb el procediment previst en el Reial Decret 1483/2012, de 29 d’octubre, amb les especialitats a què fa referència l’article 23 de l’ Reial decret llei 8/2020, de 17 de març
 
IMPORTANT: Les empreses afectades per les pròrrogues dels ERTOS i les que estiguin aplicant un ETOP a data  30/09/20, han de presentar una nova sol·licitud de prestacions per atur abans del dia 20/10/20
 
2–

Es creen dues noves submodalitats de ERTO de força major: ERTE per impediment i ERTO per limitació d’activitats en tots els sectors, amb noves exoneracions de quotes.
 
“ERTO per impediment”: per a empreses que no puguin desenvolupar la seva activitat com a conseqüència de les noves restriccions o mesures adoptades, tant per autoritats nacionals com estrangeres, a partir de l’1 d’octubre de al 2020 (per exemple, les empreses d’oci nocturn).
Exoneracions en les cotitzacions a la S.S. durant el període de tancament i fins el 31/01/21 del 100% per a empreses de <50 treballadors i del 90 per a empreses amb 50 o >50 treballadors. 
“ERTO per limitacions”  Aquest tipus de suspensió o reducció temporal és per a  empreses que vegin limitat el desenvolupament de la seva activitat en alguns dels seus centres de treball com a conseqüència de decisions o mesures adoptades per autoritats espanyoles podran sol·licitar a l’autoritat laboral.

 

Exoneracions decreixents.

 

exonaracions decreixents

 

3–

S’estableix un règim específic en matèria de beneficis en les cotitzacions a la Seguretat Social per a aquelles empreses pertanyents a sectors amb una elevada taxa de cobertura per expedients de regulació temporal d’ocupació i una reduïda taxa de recuperació d’activitat.
 
4–

No es reduirà el percentatge de base reguladora de la prestació per desocupació associada als ERTES a partir dels sis mesos de prestació, ni es consumirà atur de cara a futures prestacions=> es manté el 70% de la base reguladora transcorreguts els 6 mesos de prestació d’atur.
 Els treballadors inclosos en ERTO que no siguin beneficiaris d’atur, i dels quals l’empresa no està obligada a cotitzar, es consideren en situació assimilada a l’alta durant aquests períodes (es consideren períodes efectivament cotitzats).
 
Els treballadors afectats per un ERTO no gastaran atur. És a dir si són acomiadades mitjançant un acomiadament objectiu, individual o col·lectiu o per qualsevol altra causa, declarat improcedent, durant el 2021 o s’extingeix el seu contracte temporal durant aquest any.
 
5–

Els treballadors fixos discontinus podran percebre una prestació extraordinària.
Prestació extraordinària per a persones amb contracte fix discontinu o que realitzin treballs fixos i periòdics que es repeteixin en dates certes.
Les persones amb contracte fix discontinu, o que realitzen treballs fixos i periòdics que es repeteixen en determinades dates, afectades per un ERTO durant el període teòric d’activitat, podran obtenir una prestació extraordinària d’atur. Igualment podran ser beneficiàries aquelles no afectades prèviament per ERTO que hagin esgotat les prestacions o subsidis a les que tinguessin dret si així ho sol·liciten.
 
6–

Els treballadors amb contractes a temps parcial també obtindran millores en la protecció per desocupació.  
A partir de 30/09/20, quan les prestacions per desocupació reconegudes en l’àmbit dels expedients de regulació temporal d’ocupació a què es refereixen els articles 1, 2 i 3 i la disposició addicional primera de la nova reial decret llei es compatibilitzin amb la realització d’un treball a temps parcial no afectat per mesures de suspensió, no s’ha de deduir de la quantia de la prestació la part proporcional a el temps treballat.
 
7–

Es mantenen els límits relacionats amb repartiment de dividends i transparència fiscal associats als beneficis dels ERTES ja recollits en l’article 5 de Reial decret llei 24/2020, de 26 de juny.

8–

Es manté la prohibició de realització d’hores extraordinàries i noves externalitzacions de l’activitat durant l’aplicació dels expedients de regulació temporal d’ocupació.

9–

Salvaguarda l’ocupació.
Es manté el compromís de manteniment de l’ocupació.
S’estableix una nova salvaguarda d’ocupació de 6 mesos: les empreses que, d’acord amb el que preveu aquesta norma, rebin exoneracions en les quotes a la Seguretat Social, quedaran compromeses, en base a l’aplicació d’aquestes mesures excepcionals, a un nou període de sis mesos de salvaguarda de l’ocupació.
Això no obstant, si l’empresa estigués afectada per un compromís de manteniment de l’ocupació prèviament adquirit en virtut dels preceptes als quals es refereix l’apartat anterior, l’inici de el període previst en aquest apartat es produirà quan aquell hagi acabat.

 

10–

Continua la “prohibició” fins a 31/01/21 de fer acomiadaments per causes objectives derivades del COVID-19:  La força major i les causes econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció en què s’emparen les mesures de suspensió de contractes i reducció de jornada no es podran entendre com a justificatives de l’extinció de el contracte de treball ni de l’acomiadament.
 
11–

Continua vigent la interrupció del còmput dels contractes temporals (Inclosos els formatius, de relleu i interinitat) suspesos per aplicació d’un ERTO per força major o ETOP
 
12–

Règim sancionador i reintegrament de prestacions indegudes.
Les sol·licituds presentades per l’empresa que continguessin falsedats o incorreccions en les dades facilitades donaran lloc a les sancions corresponents.
És sancionable: la conducta de l’empresa consistent en sol·licitar mesures, en relació a l’ocupació que no resultessin necessàries o no tinguessin connexió suficient amb la causa que les origina, quan aquesta circumstància es dedueixi de les falsedats o incorreccions en les dades facilitades per aquelles i sempre que donin lloc a la generació o percepció de prestacions indegudes o l’aplicació de deduccions indegudes en les quotes a la seguretat Social.
 
Reconeixement indegut de prestacions al treballador => devolució de les prestacions
L’empresa haurà d’ingressar a l’entitat gestora les quantitats percebudes per la persona treballadora d’acord amb el que estableix el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l’ordre social.
L’obligació de tornar les prestacions percebudes pels treballadors serà exigible fins a la prescripció de les infraccions referides en el text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l’ordre social que resultin aplicables. La persona treballadora conservarà el dret al salari corresponent a el període de regulació d’ocupació inicialment autoritzat, descomptades les quantitats que hagués percebut en concepte de prestació per desocupació.
 
13–

Règim específic en matèria de beneficis per a empreses que pertanyen a sectors amb una elevada taxa de cobertura per expedients de regulació temporal d’ocupació i una reduïda taxa de recuperació d’activitat: .”aquelles que tinguin expedients de regulació temporal d’ocupació prorrogats automàticament fins el 31 de gener de 2021, d’acord amb el que estableix el de l’article 1, i l’activitat es classifiqui en algun dels codis de la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques -CNAE-09- previstos en l’annex de la present norma en el moment de la seva entrada en vigor «.

IMPORTANT: cal que l’activitat de l’empresa estigui inclosa en un llistat annex
Possibilitat que determinades empreses dependents indirectament o integrants de la cadena de valor de les anteriors puguin acreditar davant l’autoritat laboral aquesta condició i accedir als mateixos beneficis en matèria de cotitzacions.
També podran accedir a les exoneracions «les empreses que tinguin expedients de regulació temporal d’ocupació prorrogats automàticament fins el 31/01/21, d’acord amb el que estableix l’article 1, el negoci depengui, indirectament i majoritàriament, de les empreses a què es refereix l’apartat anterior, o que formin part de la cadena de valor d’aquestes, en els termes establerts a continuació «.
Han de ser empreses que hagin facturat durant el 2019, com a mínim un 50% en operacions realitzades de forma directa amb les empreses incloses en algun dels codis de la CNAE-09.
 
Cal tramitar davant de l’Autoritat laboral (departament de treball) una sol·licitud de declaració d’empresa dependent o integrant de la cadena de valor entre el 05 i el 19/10/20
L’autoritat ha de resoldre expressament en 5 dies, previ informe de la Inspecció. Si no hi ha resolución expressa => estimació per silenci administratiu positiu.
 
Entre l’01/10/20 i el 31/01/21 queden exonerades de l’abonament de l’aportació empresarial a la cotització a la Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta.
a) Empreses a les que es prorrogui automàticament l’ERTO per força major vigent, i que tinguin la consideració de pertanyents a sectors amb una elevada taxa de cobertura per expedients de regulació temporal d’ocupació i una reduïda taxa de recuperació d’activitat
b) Empreses que passin d’un ERTO de Força Major a un ETOP i que tingui una activitat inclosa en l’annex durant la vigència de la norma.
 
c) Empreses amb ETOP i que tinguin una  activitat es classifiqui en algun dels codis de la Classificació Nacional d’Activitats Econòmiques -CNAE-09- previstos en l’annex de la present norma en el moment de la seva entrada en vigor.
 
d) Empreses qualificades com a dependents o integrants de la cadena de valor, que passin d’un ERTO de Força Major a un ERTO ETOP.
 
Les exoneracions seran tant de les persones afectats per l’ERTO que reiniciïn l’activitat a partir de l’01/10/20 o abans del 13/05/20 i pels períodes i % de jornada treballats a partir de l’01/10/20 i treballadors amb activitat suspensa entre l’01/10/20 i el 31/01/21 pels períodes i percentatges següents: taula