La compra d’un immoble i la seva posterior venda poden estar separades per molts anys, però les actuacions tributàries realitzades en el moment de l’adquisició poden tenir conseqüències fiscals quan arriba el moment de transmetre’l.
La Direcció General de Tributs (DGT), en la consulta vinculant V0570-26, d’11 de març de 2026, ha reiterat quin valor s’ha de considerar com a valor d’adquisició d’un immoble quan, després de la compra, l’Administració autonòmica ha realitzat una comprovació de valors a efectes de l’Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats (ITPyAJD).
Amb caràcter general, quan es ven un immoble, el guany o la pèrdua patrimonial que s’ha de declarar a l’IRPF es determina per la diferència entre el valor de transmissió i el valor d’adquisició.
D’acord amb l’article 35 de la Llei de l’IRPF, el valor d’adquisició parteix de l’import real pel qual es va adquirir l’immoble. A aquest import s’hi poden afegir, entre altres conceptes, les inversions i millores efectuades i les despeses i tributs inherents a l’adquisició satisfets pel comprador. Quan correspongui, també s’haurà de minorar per les amortitzacions.
Ara bé, què passa si després de la compra l’Administració comprova el valor de l’immoble i determina que era superior al declarat?
La DGT estableix que, si la comunitat autònoma ha efectuat una comprovació de valors a efectes de l’ITPyAJD i ha fixat un valor superior, aquest valor comprovat s’ha de considerar com a valor d’adquisició a efectes de l’IRPF.
És important diferenciar aquesta situació de l’aplicació automàtica del valor de referència del Cadastre en l’ITPyAJD. L’Agència Tributària assenyala que, amb caràcter general, el valor de referència utilitzat per determinar la base imposable de l’ITPyAJD no es converteix automàticament en el valor d’adquisició a efectes de l’IRPF.
El criteri analitzat s’aplica als supòsits en què l’Administració ha dut a terme una comprovació administrativa del valor i ha determinat un valor de mercat superior al declarat, en els termes previstos per la normativa tributària.