El passat 31 de març de 2026 es va publicar el Reial decret 238/2026, que desenvolupa la facturació electrònica obligatòria entre empresaris i professionals (B2B), en aplicació de la Llei 18/2022, de creació i creixement d’empreses (Llei Crea i Creix). Tot i que aquest RD entrarà en vigor el 20 d’abril de 2026, la seva aplicació efectiva encara no ha començat i no serà obligatòria, com a mínim, fins al 2027 per a les grans empreses i fins al 2028 per a la resta. Aquest retard respon al fet que encara està pendent la publicació de l’ordre ministerial que definirà els requisits tècnics del sistema.
La factura electrònica deixa de ser un PDF enviat per correu electrònic i passa a ser un fitxer estructurat i interoperable, que permet automatitzar la seva lectura i tractament, informar de l’estat de la factura (acceptació, rebuig i pagament), millorar la traçabilitat de les operacions i reduir la morositat entre empreses.
Les factures es podran intercanviar mitjançant plataformes privades interoperables o a través d’una solució pública gratuïta impulsada per l’Agència Tributària (pendent de desplegament).
Tot i que el Reial decret entra en vigor el 20 d’abril de 2026, la seva aplicació efectiva queda condicionada a una ordre ministerial pendent de publicació, que definirà els requisits tècnics. A partir d’aquesta ordre, els terminis per la seva implementació son:
Aquesta informació és important no confondre amb altres obligacions:
Un incís important és que la factura electrònica B2B no implica enviar dades a Hisenda, sinó l’intercanvi digital entre empreses.