7 D'OCTUBRE
13:46

La consultoria transversal jurídica, fiscal i laboral

7 D'OCTUBRE
13:46
L’AEPD sanciona autònoms i pimes per trucades comercials sense consentiment
25 - 09 - 2025

L’AEPD sanciona autònoms i pimes per trucades comercials sense consentiment

L’Agencia Española de Protección de Datos (AEPD) ha començat a sancionar de manera activa autònoms i petites empreses que realitzen trucades comercials sense complir amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades i comunicacions comercials.

 

En una resolució recent, l’AEPD va imposar una sanció de 5.000 € a una petita agència publicitària per haver contactat un número registrat a la Llista Robinson, tot i que apareixia en directoris d’internet. Aquesta resolució confirma que la inscripció a la Llista Robinson té prevalença sobre qualsevol altra circumstància i que les empreses tenen l’obligació de comprovar prèviament si el número al qual volen trucar hi està registrat.

 

En aquest sentit, es recorda que:

  • Només es poden fer trucades comercials si hi ha consentiment previ i verificable de la persona.
  • L’excepció més comuna és l’existència d’una relació contractual prèvia, però ni tan sols en aquest cas es poden ignorar les preferències expressades a la Llista Robinson.
  • Una sola trucada fora de normativa pot donar lloc a sanció. Les multes es graduen en funció de la intencionalitat, la reincidència i el nombre d’afectats.

 

Aquestes sancions no només afecten grans corporacions, sinó també autònoms i pimes. La Llei de Serveis d’Atenció a la Clientela i la normativa en matèria de protecció de dades (RGPD i LOPDGDD) obliguen totes les empreses a:

  • Revisar els seus processos de màrqueting i vendes.
  • Documentar de manera adequada el consentiment dels clients.
  • Verificar de forma periòdica els contactes contra la Llista Robinson.