Sí, es pot. Si a l’hora de vendre un bé o prestar un servei et demanen que la factura s’emeti a nom de diversos destinataris, aquests tenen tot el dret a fer-ho.
En aquests casos, la factura ha de reflectir la proporció de base imposable i quota repercutida a cada destinatari. Això és un requisit essencial perquè cada destinatari pugui procedir a la deducció de l’IVA que els correspon, tal com indica l’article 97 de la Llei 37/1992, del 28 de desembre, de l’Impost sobre el Valor Afegit.
A l’apartat quatre d’aquest article, s’estableix que cada un dels adquirents podrà efectuar la deducció de la part proporcional sempre que en l’original i en cada un dels exemplars duplicats de la factura es consigne, de forma clara i separada, la porció de base imposable i quota repercutida corresponent a cada destinatari.
El Reglament de l’IRPF, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, també fa referència a aquesta qüestió. Si en una mateixa entrega de béns o prestació de serveis hi ha diversos destinataris, cal consignar la porció de base imposable i de quota repercutida a cada un d’ells.
Si el programa que utilitzes per facturar no permet reflectir més d’un destinatari, una solució és indicar a un dels destinataris i afegir «i altres», mentre que en l’apartat d’observacions es poden indicar tots els destinataris i la proporció existent.
Una altra alternativa que utilitzen alguns empresaris és emetre tantes factures com destinataris hi hagi, dividint l’import total entre ells. Encara que aquesta manera d’actuar pot semblar lògica, no està sustentada en la normativa fiscal.